Uvoz bicikala na bh. tržištu opao je za gotovo dva miliona KM, a uprkos ovim podacima, prodavači dvotočkaša ističu da su zadovoljni prodajom jer, kako kažu, sada im visoke cijene goriva pune radnje.
Naime, ako poredimo dvije posljednje godine, prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH, vidimo da je 2022. godine za gotovo dva miliona KM manji uvoz u odnosu na godinu prije.
Kako su dodali za "Nezavisne", 2022. godine uvezeno je bicikala u vrijednosti od 8.227.994 KM, dok je 2021. godine, koja je bila i rekorder po uvozu, zabilježena ukupna vrijednost uvezene robe preko 10.576.750 KM.
Kada je riječ o biciklima, mora se pomenuti i nagli skok koji su doživjeli u uvozu, a i u prodaji na bh. tržištu u vrijeme pandemije izazvane virusom korona. Ovo su stručnjaci tada objašnjavali češćom tendencijom građana da se okreću alternativnijim načinima prevoza.
Naime, do 2019. godine bicikala su se gotovo uvijek uvozila u vrijednosti od oko pet miliona KM, sve do 2020. godine, kada je uvoz skočio na oko osam miliona KM, da bi se, podsjećamo, vrhunac ostvario 2021. godine sa oko 10 miliona KM.
Uprkos podacima koji bilježe pad uvoza za 2022. godinu, firme koje se bave prodajom bicikala su zadovoljne prometom, jer sada visoke cijene goriva diktiraju prodaju, a i, po svemu sudeći, pandemija je trajno izmijenila svijest kod nekih pojedinaca.
U Banjaluci ističu da prodaja nije kao u vrhuncu pandemije, ali da je ipak znatno veća nego što je bila godinama prije.
"Ljudi su najviše kupovali u pandemiji, a sada kupuju zbog visokih cijena goriva", kazali su iz "Kapriolo sport centra" Banjaluka za "Nezavisne".
S tim u vezi, dodaju da su sa prolaskom pandemije i vraćanjem na staro osjetili blagi pad u prodaji, ali, kako kažu, ne mogu se žaliti jer su im radnje i dalje pune.
Da cijene goriva navode građane da više sjedaju na bicikl, potvrdili su i u Tuzli.
Kako su naveli u "M-bike Shopu" za "Nezavisne", prema njihovim analizama najčešći razlog kupovine bicikla su upravo nepredvidive cijene goriva.
"Prvo je bila pandemija, onda kada se situacija smirila, cijene goriva su skočile", kazali su oni.
Iako je gorivo navelo neke građane da umjesto u auto sjednu na bicikl, sa druge strane broj registrovanih motornih vozila i dalje raste, što implicira da dvotočkaši i dalje nisu zamijenili automobile kao osnovni vid prevoza.
Rekao je ovo za "Nezavisne" Nikola Ćopić, inženjer za bezbjednost saobraćaja i član Koordinacione grupe za bezbjednost saobraćaja.
Prema njegovim riječima, prelaženje na bicikl, u bilo kom obimu, pohvalno je, te ide u prilog razvoju urbane mobilnost u Banjaluci. Kako dodaje, još će se jedno poskupljenje, osim goriva, morati uzeti u obzir, a to je i najavljeno poskupljenje parking-mjesta u gradu.
S tim u vezi, najavljuje i potrebnu reformu javnog prevoza, koja bi trebalo sva sredstva, kako od parkinga, tako i ostala, usmjeriti na razvoj urbane mobilnosti u gradu, te na zaštitu i bezbjednije kretanje biciklista.